Labor insertion for the Youth: A review for Latin America and Mexico
DOI:
https://doi.org/10.36792/rvu.v26i95.143Keywords:
Youth unemployment, Capabilities, Labor Insertion, Training, Social programsAbstract
The paper has a two-fold objective: first, to discuss the social programs related to the labor insertion of youth in Latin America and Mexico, and second, to characterize the eligibility of the population of the Youth Building the Future Program in Mexico. Chile ranks first place with 26 insertion programs, followed by Argentina with 18, Uruguay with 14, and Mexico with 12, along with Colombia and Brazil with 11. There is wide evidence confirming that most programs have a positive effect on labor insertion in Latin American countries, and in the case of Mexico, the success rate is up to 60%. The results of the characterization show that eligibility for women is greater than in men as they are more impacted by this condition, and when they have children, a higher share (62.4%) is included, while eligibility for men eligible with children is impacted to a lesser extent (4.1%).
Downloads
References
Abramo, L. Cecchini, S. y Morales, B. (2019). Programas sociales, superación de la pobreza e inclusión laboral: aprendizajes desde América Latina y el Caribe, Libros de la CEPAL, N° 155 (LC/PUB.2019/5-P), Santiago, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). DOI: https://doi.org/10.18356/3ce7db16-es
Betanzos N., Altamira & F. Paz V.M. (2022). “Empleabilidad y competencias socioemocionales en estudiantes de Administración”. Universidad Autónoma del Estado de Morelos, Instituto Nacional de Neurología y Neurocirugía. Instituto de Investigaciones Psicológicas - Universidad Veracruzana Psicología y Salud, Vol. 32, Núm. 2: 363-373, julio-diciembre. DOI: https://doi.org/10.25009/pys.v32i2.2756
Castro Lugo, D., & Huesca Reynoso, L. (2007). Desigualdad salarial en México: una revisión. Papeles de población, 13(54), 225-264.
Castro, D.; Huesca, Reynoso, L. & Zamarrón, O. N. (2015). Discriminación Salarial por Género en la Industria Manufacturera de la Frontera Norte de México en el Periodo 2005-2011. Revista Noésis, vol. 24, núm. 47, pp. 51-80. DOI: https://doi.org/10.20983/noesis.2015.1.2
De la Rica S., Martinez de Lafuente D., & Lizárraga I. (2022). “Evaluación de impacto del programa de subvenciones salariales para jóvenes “Lehen Aukera”. Marzo 2022. Euskeda España.https://iseak.eu/documentos/evaluacion-de-impacto-del-programa-de-subvenciones-salariales-para-jovenes-lehen-aukera/
Deng Z., Rubab Arim, Golo Henseke, Ingrid Schoon, Hans Dietrich, Aisling Murray, Emer Smyth, & Véronique Dupéré, (2023). “Youth unemployment in Canada, Germany, Ireland, and the United Kingdom in times of COVID-19”. Nmnn
Ghoshray A., Ordóñez J., & Sala H., (2016) “Euro, crisis and unemployment: Youth patterns, youth policies?” https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264999316301407 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2786036
INEGI (2024). Comunicado de prensa número 173/24 29 de febrero de 2024.
https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2024/IOE/IOE2024_02.pdf
ILO (2022). Tendencias Mundiales del Empleo Juvenil 2022: Invertir en la transformación de futuros para los jóvenes. Disponible en: https://www.ilo.org/es/publications/tendencias-mundiales-del-empleo-juvenil-2022-invertir-en-la-transformacion
Kahn, L. B. (2010). The long-term labor market consequences of graduating from college in a bad economy. Labour economics, 17(2), 303-316. DOI: https://doi.org/10.1016/j.labeco.2009.09.002
Llamas, Rembao, L., Huesca, Reynoso, L. & Flores, L.G. (2019). Desigualdad y justicia en la remuneración por género en México y la frontera norte. Revista Análisis Económico, 34(86), pp. 65-89. DOI: https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2019v34n86/Mendoza
Martínez, Soria, J. (2024). Opinión técnica sobre la iniciativa del Ejecutivo Federal para constitucionalizar los apoyos económicos a jóvenes que no estudian ni trabajan. Análisis del proyecto de decreto por el que se adiciona un segundo párrafo al artículo 123 de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. (CPEUM), Anexo 17. En: Cap. Seis. Jóvenes Contruyendo el Futuro. Descargado de: https://tinyurl.com/mus8833t
Nah Uriostegui S.A., Olmedo Vela A., & May Pacheco M. (2021). “La política pública en materia de juventud: Campeche 2015-2021” Las Ciencias Sociales en la transición, coordinado por Jorge Cadena-Roa y María Luisa Martínez Sánchez, caen bajo la licencia de Creative Commons Atribución-Sin Derivar 4.0 Internacional (CC BY-ND 4.0). Universidad de Campeche. México: COMECSO.
OIT, (2024), El Programa de apoyo a las políticas de empleo y formación de jóvenes en el Uruguay. https://www.oitcinterfor.org/general/programa-apoyo-jovenes-uruguay
OIT (2024). Pomoting youth employment Songkhala and Yala Thailand
https://www.ilo.org/publications/promoting-youth-employment-songkhla-and-yala-thailand
OIT (2024). ILO, International training center, Recuperado [01 mayo 2024] https://www.itcilo.org/about
ONU (2024). Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/economic-growth/
ONU (2023). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2023. Disponible en: ttps://unstats.un.org/sdgs/report/2023/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2023_Spanish.pdf
Pastore, F. (2015) “The European Youth Guarantee: labor market context, conditions and opportunities in Italy”. IZA J Labor Stud. 4 , 11 (2015). https://link.springer.com/article/10.1186/s40174-015-0033-2#citeas DOI: https://doi.org/10.1186/s40174-015-0033-2
Santos, Flores, I. (2024). Jóvenes Construyendo el Futuro. Una revisión a las necesidades de la juventud en México. En: Cap. Seis. Jóvenes Contruyendo el Futuro. Descargado de: https://tinyurl.com/mus8833t
SEDESOL, Secretaría de Desarrollo Social, 2016, Diagnóstico del Programa U008 “Subsidios a programas para jóvenes” a cargo del Instituto Mexicano de la Juventud (IMJUVE) https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/225919/Diagn_stico_del_Programa_U008__mayo_2016_.pdf
STPS, Secretaría de Trabajo y Prevención Social, 2023, (2023, 12 abril) “Programa presupuestario S-280 Jóvenes Construyendo el Futuro”. Agosto de 2021 https://jovenesconstruyendoelfuturo.stps.gob.mx/publico/doc/DIAGNOSTICO_2021_PP_S-280_JCF.pdf
STPS, Secretaría de Trabajo y Prevención Social, 2023, (2023, 30 junio) Jóvenes Construyendo el Futuro. https://jovenesconstruyendoelfuturo.stps.gob.mx
Taléns E.E. (2017). La implantación del Sistema Nacional de Garantía Juvenil en España. Revista Internacional y Comparada de Relaciones Laborales y Derecho del Empleo. [Recuperado por 17 de abril 2024], Garantía Juvenil Revista ADAPT, Volumen 5, núm. 3, julio-septiembre de 2017 p. 103 a la 134
https://www.academia.edu/35058964/Garant%C3%ADa_Juvenil_Revista_ADAPT_pdf?email_work_card=view-paper
Vezza, E. (2021). Programas de empleo juvenil: revalidación de su papel en la agenda pública pospandemia de COVID-19. Documentos de Proyectos (LC/TS.2021/88), Santiago, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).
Weller, J. (2006). Los jóvenes y el empleo en América Latina. Desafíos y perspectivas ante el nuevo escenario laboral. Bogota: Mayol Ediciones, CEPAL Ed, 301.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The opinions expressed by the authors do not strictly reflect the position of the publisher of the publication. This work is under a CC Attribution-ShareAlike 4.0