Consumption Society and fast food franchises: Contributing factors for changes in food consumption

Authors

  • Ana Cristina Pacheco Navarro Universidad de Sonora
  • Sergio A. Sandoval Godoy Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo A.C.
  • Dena María Camarena Gómez Universidad de Sonora

Keywords:

Consumer, Consumption Societies, fast food franchises

Abstract

One of the consequences of globalization discussed by several theorists is the tendency to homogenize the products and services available. In the case of food, there are options from almost any country available to the consumer. The fast food franchises are one of the alternatives of greater growth, which, according to the theoretical review, obeys to transformations in the way of consuming from the perspective of consumer societies, characterized by: scarce time, urbanization, incorporation of the woman to the labor market, individualism, among others, integrating in the alimentary customs on a daily basis. In order to understand the different positions that exist in relation to this topic, a thorough documentary review was conducted where it was found that there is a discussion that associates the growing demand in fast food establishments and the appearance of new and modern lifestyles. derived from the characteristics of consumer societies observable today.

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Author Biographies

Ana Cristina Pacheco Navarro, Universidad de Sonora

Ana Cristina Pacheco Navarro, Profesora del programa de Licenciatura en Mercadotecnia de la Universidad de Sonora. Licenciada en Administración con especialidad en Mercadotecnia por el Instituto Tecnológico de Hermosillo, Maestra en Mercadotecnia por el Instituto de Estudios Universitarios de Puebla y actualmente candidata a Doctora del programa de Desarrollo Regional en el Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo, A.C. en Hermosillo, Sonora. Email: apacheco@eca.uson.mx

Sergio A. Sandoval Godoy, Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo A.C.

Sergio A. Sandoval Godoy, Investigador Titular en el Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo, A.C. en Hermosillo, Sonora. Director de la Revista Estudios Sociales inscrita en el padrón de revistas científicas del Conacyt. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores desde 1989. Licenciado en Economía con grado de maestría en Ciencias Sociales y Estudios Regionales por el Colegio de Sonora y Maestría y Doctorado en Ciencias Antropológicas por la Universidad Autónoma Metropolitana. Email: ssandoval@ciad.mx

Dena María Camarena Gómez, Universidad de Sonora

Dena María Camarena Gómez, Profesora Investigadora en la División de Ciencias Económico Administrativas de la Universidad de Sonora. Licenciada en Economía con grado de Maestría en Marketing Agrolimentario por el Centro Internacional de Altos Estudios Agronómicos Mediterráneos con sede en Zaragoza y Doctora en Economía y Gestión de las Organizaciones por la Universidad Pública de Navarra. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Email: dena.camarena@unison.mx

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Published

2018-04-24

How to Cite

Pacheco Navarro, A. C., Sandoval Godoy, S. A., & Camarena Gómez, D. M. (2018). Consumption Society and fast food franchises: Contributing factors for changes in food consumption. Revista Vértice Universitario , 20(20), 28–36. Retrieved from https://revistavertice.unison.mx/index.php/rvu/article/view/391

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