Return and Eductional Mismatch of Workers with Higher Education in Mexico. A Gender-Differentiated Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36792/rvu.v26i95.108

Keywords:

Analysis of education, salary difference, educational mismatch, education income

Abstract

This study aims to analyze the relationship between mismatch and educational performance differentiated by gender. The data for the analysis comes from the National Survey of Occupation and Employment 2022. The results were estimated using frequency statistics, the Mincer earnings equation, and the quantile regression model. The main findings highlight that educational mismatch affects 50% of workers with higher education, performance is better in jobs adjusted with education, and the wage gap persists both within the educational level and in jobs adjusted with their educational background.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Becker, G. (1994). Human Capital: A theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education (3rd ed.). University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226041223.001.0001

Blanco, E. (2014). La desigualdad social en el nivel medio superior de educación de la Ciudad de México. Papeles de Población, 20(80), 249-280.

Budría, S., & Moro A. (2008). Education, educational mismatch and wage inequality: Evidence for Spain. Economics of Education Review, 27, 332­341. DOI: https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2006.10.005

Camarena Adame, M. E., & Saavedra García, M. L. (2018). El techo de cristal en México. La ventana. Revista de estudios de género, 5(47), 312-347. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-94362018000100312&lng=es&tlng=es DOI: https://doi.org/10.32870/lv.v5i47.6680

Duncan, G., & Hoffman, S. (1981). The incidence and wage effects of overeducation. Economics of Education Review, 1, 75-86. https://doi.org/10.1016/0272-7757(81)90028-5 DOI: https://doi.org/10.1016/0272-7757(81)90028-5

Flisi, S., Goglio, V., Meroni, E., Rodrigues, M., & Vera Toscano, E. (2017). Medición del desajuste ocupacional: sobreeducación y exceso de habilidades en Europa: evidencia de PIAAC. Social Indicators Research, 131, 1211-1249. https://doi.org/10.1007/s11205-016-1292-7 DOI: https://doi.org/10.1007/s11205-016-1292-7

Gontero, S., & Novella, R. (2021). El futuro del trabajo y los desajustes de habilidades en América Latina. Santiago de Chile, Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/6f8ee77b-714f-4ad7-8100-7253082dd1d0/content

Herranz, F., & De la Iglesia, M. (2015). El desajuste educativo en España. Una comparativa entre 2007 y 2012 Chapter 29. En Investigaciones de Economía de la Educación (Vol. 10, pp. 573-596). Asociación de Economía de la Educación.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía INEGI. (2019). Sistema Nacional de Ocupaciones. SINCO 2019. México. https://www.inegi.org.mx/app/biblioteca/ficha.html?upc=702825198411

Jorgenson, D. W. (1967). Investment, Employment, and Income Distribution in a Growing Economy. Yale University Press.

McGuinness, S., & Pouliakas, K. (2017). Deconstructing theories of overeducation in Europe: A wage decomposition approach. In S. W. Polachek et al. (Eds.), Skill Mismatch in Labor Markets (pp. 81-127). Emerald Publishing Limited. DOI: https://doi.org/10.1108/S0147-912120170000045003

Mincer, J. (1974). Schooling, Experience, and Earnings. New York: Columbia University Press, National Bureau of Economics.

Moreno, J., & Valenzuela, N. (2021). Asignación y Desajuste en el Mercado Laboral de México: El rol de las habilidades bajo sesgos de selección múltiple y muestras complejas. Análisis Económico, 36(93), 5–26. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2021v36n93/Moreno DOI: https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2021v36n93/Moreno

Rahona, M., Murillo, I., & Salinas, M. (2013). Rendimiento educativo y diferencial salarial por género en España. Revista del Ministerio de Empleo y Seguridad Social: Revista del Ministerio de Trabajo, Migraciones y Seguridad Social, (106), 111-126.

Thurow, L. (1975). Generating Inequality. Nueva York: Basic Books. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-15723-5

Thurow, L. (1981). The Zero-Sum Society. Penguin Books.

Valenzuela, N., Alonso , R., & Moreno, J. (2018). Desajuste educativo en el mercado laboral en México y su efecto en los salarios. Revista de Economía, 35(91), 65-92. https://doi.org/10.33937/reveco.2018.96 DOI: https://doi.org/10.33937/reveco.2018.96

Published

2024-05-27

How to Cite

Contreras Cueva, A. B. (2024). Return and Eductional Mismatch of Workers with Higher Education in Mexico. A Gender-Differentiated Study. Revista Vértice Universitario , 26(95). https://doi.org/10.36792/rvu.v26i95.108

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)