Variables that influence the consumption of innovative healthy drinks in Hermosillo, Sonora, Mexico
PDF (Español (España))

Keywords

Beverages
Acceptance
Neophobia
Purchase intent
Consumption

How to Cite

Rivera Ruiz, M., & Leon Lopez, L. P. (2021). Variables that influence the consumption of innovative healthy drinks in Hermosillo, Sonora, Mexico. Revista Vértice Universitario , 21(83). https://doi.org/10.36792/rvu.vi83.17

Metrics

Abstract

Mexican culture stands out for a large number and variety of non-alcoholic beverages, the consumers look forward to get those with the necessary characteristics for their own satisfaction. Currently, a little-know beverage alternative has been implemented; some are commercial, offering a variety of flavor combinations for consumption. For the consumer, the intention is to try a novel product that is out of the market. However, there are influential variables in consumption, which are analyzed in this investigation. The objective of this article is to propose a descriptive model on the acceptance of innovative healthy beverages, as well as the effect of the consumer´s neophobia towards this type of products measured by the intrinsic and extrinsic quality variables and the intention of purchase in the city of Hermosillo, Sonora.

https://doi.org/10.36792/rvu.vi83.17
PDF (Español (España))

References

Alvarado, G. (2015) El empaque y su influencia en la conducta de compra del consumidor de la ciudad de Quetzaltenango. Universidad Rafael Landívar (pp: 1 – 119, Agosto) Guatemala

Arboleda, A. M. (2007) Percepciones del color y de la forma de los empaques: una experiencia de aprendizaje. Estudios Gerenciales (pp: 31 – 45, Enero – Marzo, Vol. 24, No 106). Colombia

Aronow, M.I., Lavanda, I., Leal, M. Olagnero, G. (2014) Hábitos de consumos de bebidas e infusiones sin alcohol y su relación en el estado nutricional en los empleados de mostrador de cuatro farmacias de la ciudad autónoma de Buenos Aires. Revista Chilena de Nutrición, (pp: 243 – 250, Septiembre, Vol: 42. No. 3) Chile.

Arribas M. (2004) Diseño y validación de cuestionarios. Matronas Profesión (pp: 23 – 29, Vol: 5. No. 17) España

Barquera, S., Campos – Nonato, I., Hernández – Barrera, L., Pedroza, A., Rivera – Dommarco, J.A. (2013) Prevalencia de obesidad en adultos mexicanos, 2000 – 2012. Salud Publica de México, (pp: s151 – s160, Enero, Vol: 55) México

Belio, J., Sainz, A. (2007) Claves para gestionar precio, producto y marca. Como afrontar una guerra de precios. Effective Management: Resúmenes de gestión. (pp: 1 – 8, No. 263) España

Coello García, M., Díaz – Berciano, C., Gómez – Pestaña, N. (2000) Efectos del color en la aceptabilidad, artificialidad, dulzor e intensidad del sabor de bebidas lácteas. Psicothema (pp: 140 – 144, Vol: 12, No. Su2) España

Contreras, J., (2005) La modernidad alimentaria entre la sobreabundancia y la inseguridad. Revista internacional de sociología (pp: 109 – 132, Enero – Abril) España

De Andrea, N. G. (2010) Perspectivas cualitativa y cuantitativa en investigación ¿Inconmensurables? Fundamentos en Humanidades (pp: 53 – 66, vol XI). Argentina.

Delmoro, J., Muñoz, D., Nadal, V., Clementz, A., Pranzetti, V. (2010) El color en los alimentos: determinación de color en mieles. Invenio. (pp: 145 – 152, Noviembre, Vol: 13 No. 25) Argentina

Díaz, E., Casa, L.G., de la; Ruiz, G., Baeyens, F. (2004) Aprendizaje sabor – sabor en la adquisición de preferencias gustativas. Psicológica (pp: 135 – 146, Vol: 25, No. 2) España

Diaz Mendez C. (2006) The Sociology of food in Spain: European influences in social analices on eating habits. Comparative Sociology (pp: 353 – 380 Vol: 5 No: 4) España

Doval, H.C. (2013) Alimentación Saludable: ¿Cómo lograrla? Revista Argentina de Cardiología (pp: 552 – 562, Vol: 81, No. 6) Argentina

Fischler, C. (1995) El (h) omnívoro: El gusto, la cocina y el cuerpo (pp: 1 – 411) España: Editorial Anagrama.

García, E., Cabrero, J., (2011) Diseño y validación de un cuestionario dirigido a describir la evaluación en procesos de educación a distancia. Revista Electrónica de Tecnología Educativa (pp: 1 – 26, Marzo, No. 35) España

Hair, J., Anderson, R., Tatham, R. Black, W., (1999) Análisis Multivariante (pp: 1 – 832) España: Editorial Prentice Hall

Hair, J., Hult, G.T., Ringle, C., Sarstedt M. (2014) A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) (pp: 1 – 79, Vol. 2) Estados Unidos: Editorial: Sage Publication Inc.

Henriques A.S., King, S.C, Meiselman H.L., (2008) Consumer segmentation based on food neophobia and its application to product development. Elsevier, Science Direct (pp: 83 – 91, Febrero) Estados Unidos

Hernández Sampieri, R. Fernández Collado, C., Baptista Lucio, M. (2014) Metodología de la investigación. (pp: 1 – 589, Vol: 6) Mexico: Editorial: McGraw – Hill Education

Iop, S.C.F., Teixeira, E., Deliza, R., (2006) Consumer Research: Extrinsic variables in Food studies. British Food Journal (pp: 894 – 903, Vol: 108. No. 11) Reino Unido

Malhotra, N. K., (2008) Investigación De Mercados. (pp 1 – 920, Vol: 5) México: Editorial: Pearson Educación.

Marín – Murillo, F., Aarmentia – Vizuete J, Olabarri – Fernández, E. (2016) Alimentación y Salud: Enfoques predominantes en prensa Española. Latina (pp 632 – 653 No. 71) España

Migueláñez, R. (2015) El zumo a través de la historia. Asozumos (Enero) España

Morales – Vallejo, P. (2011) Guía para construir cuestionarios y escalas de actitudes. Universidad Rafael Landívar (pp: 1 – 79, Septiembre) España

Polit, D. Hungler, B (2003) Investigación científica en ciencias de la salud (Vo: 6) México: Editorial: McGraw – Hill Interamericana

Rivera, J. Muñoz – Hernández, O., Rosas – Peralta, M. Aguilar – Salinas C. Popkin – Barry, M., Willett, W.C. (2008) Consumo de bebidas para una vida saludable: Recomendaciones para la población Mexicana. Salud Pública De México. (pp 173 – 195, Marzo – Abril, Vol: 50. No. 2) México

Roberfroid, M. (1999) What is beneficial for Health? The concept of functional food. Food and Chemical Toxicology (pp 1039 – 1041. No 37) Belgium

Rodríguez – Sauceda, R., Rojo – Martínez, G., Martínez – Ruiz, R., Piña – Ruiz, H. Ramírez – Velarde, B, Vaquera – Huerta, H. Cong – Hermida, M. (2014) Envases Integrales para la conservación de alimentos. Ra Ximhai. (pp: 151 – 173, Julio – Diciembre, Vol: 10. No. 6) México

Rodríguez – Tadeo, A., Villena, B., Urquidez – Romero, R., Vidaña – Gaytan, M., Caston, M., Ros – Berruezo, G., Martínez – Lacuesta, E. (2015) Neofobia alimentaria: Impacto sobre los hábitos alimentarios y aceptación de alimentos saludables en usuarios de comedores escolares. (pp: 260 – 268, Enero, Vol: 31. No. 1) España

Romeo, J., Serrano, M. (S.F.) ¿Influyen los colores en el sabor? Universidad Santa María La Antigua (pp: 147 – 153) Panamá

Sandoval – Godoy, S. Domínguez – Ibañez, S., Cabrera – Murrieta, A. (2009) De golosos y tragones están llenos los panteones: cultura y riesgo alimentario en Sonora. Centro de Investigación y desarrollo. A.C. (pp: 151 – 179, Octubre) México

Sarmiento – Rubiano, L.A. (2006) Alimentos funcionales: una nueva alternativa de alimentación. Orinoquia. (pp: 16 -23, Vol: 10, No.1) Colombia

Schiffman, L. Kanuk, L. (2005) Comportamiento del consumidor. Pearson Educación (pp:587) México

Shepherd, R. Raats, M. (1996) Attitudes and beliefs in food habits. Food Choice Acceptance and Consumption. (pp: 346 – 364) Estados Unidos

Taylor, S. Bodgan, R. (2000) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. (pp: 1 – 301) España: Editorial: Paidós Básica

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2019

Downloads

Download data is not yet available.