Teacher’s authority and its implications in the student`s formation at the University of Sonora
DOI:
https://doi.org/10.36792/rvu.vi89.26Keywords:
Authority, teacher, meaning, formationAbstract
The objective of the study is to describe the meaning of teacher’s authority that students at the University of Sonora have, the types of teacher authority links that they recognize, and also explore how such authority is involved in their formation. In the conceptual framework, the concepts of meaning, teacher authority and formation are analyzed. The research was guided by an interpretative approach and the phenomenological method, through the interview technique. The experience that the students of the University of Sonora have with the teaching authority was the starting point of the investigation. The results show the presence of three meanings of teacher authority: power, respect and distinction; and that the types of links established with teachers are based on these meanings, which affect their formation. The study has been resumed, as part of a doctoral research, now focused on the analysis of the implications of teacher authority in the formation of students and the possible relationship of gender stereotypes in both processes (authority and formation).
Downloads
References
Aristóteles. (2000) Ética Nicomáquea, versión de Julio Pallí Bonet, Madrid.
Buendía, Eismán, L. Colas Bravo, P. y Hernández Pina, F. (1998). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en psicopedagogía. Madrid. McGraw-Hill
Cruz-Soto, Luis Antonio. (2009). Concepto de autoridad en el pensamiento de Aristóteles y su relación con el concepto de autoridad en el comportamiento administrativo. Facultad de Contaduría y Administración, UNAM. DOI: https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2010.249
Cubillas M., Valdez E.; Domínguez S.; Román R.; Hernández A. y Zapata J. (2016). Creencias sobre estereotipos de género de jóvenes universitarios del norte de México. Diversitas: Perspectivas en Psicología, vol. 12, núm. 2, 2016, pp. 217-230. Universidad Santo Tomás Bogotá, Colombia.
Díaz barriga, ángel. (2005). El profesor de educación superior frente a las demandas de los nuevos debates educativos. Perfiles educativos, 27(108), 9-30. Recuperado en 17 de noviembre de 2015, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982005000100002&lng=es&tlng=es.
Duarte Carmona, Ana Laura y Abreu Quinterio, Jose Luis (2014). International Journal of Good Conscience. 9(2)90-121- Agosto 2014.ISSN 1870-557X.
Durán, J. (2010). La crisis de autoridad en el mundo educativo. Una Interpretación sociológica. Universidad de Vigo. Mediterranean University Institute. Universidad Complutense de Madrid | ISSN 1578-6730.
Espot, M. y Nubiola, J. (2011). El prestigio de los profesores. Para Vanguardia Educativa, nº 7, Monterrey, México, 2011.
Greco, M. (2007). La autoridad (pedagógica) en cuestión. Una crítica al concepto de autoridad en los tiempos de transformación. Editorial Homo Sapiens, 2007.
Klein, Fernando. (2011). Las tensiones en la relación docente-alumno. Una investigación del ámbito educativo. Uruguay. Revista de ciencias sociales aposta ISSN 1696-7348. Url: http://www.apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/fklein3.pdf
Gadamer, Hans-Georg. (2000). Verdad y Método, 4a edición, Tr. Manuel. Iasagasti, Salamanca: Sígueme.
Henry-Giroux & peter McLaren. (1998). Sociedad, cultura y educación. IPF, Instituto Paulo Freire. Editorial: Niño y Dorila Editores. Madrid, Buenos Aires.
Martínez Migueles, M. (2009). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México. E. Trillas.
México (2013-2018). Plan Nacional de desarrollo. Secretaría de Educación Pública. https://www.snieg.mx/contenidos/espanol/normatividad/MarcoJuridico/PND_2013-2018.pdf
Ramo-García, A. (2006). La crisis de autoridad en la familia. El santafesino.com. Consultado en http://www.elsantafesino.com/opinion/2006/06/09/4678 Recuperado: 06, diciembre, 2006.
Rojas-Figueroa, Alfredo & Lambrecht Nora. (1998). Construyendo autoridad moral desde las aulas. Reflexiones y propuestas para la acción. Unesco. Publicado por la Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe OREALC/UNESCO Santiago.
OCDE. (2015). México, Políticas prioritarias para fomentar las habilidades y conocimientos de los mexicanos para la productividad y la innovación. Serie “Mejores políticas”. http://www.oecd.org/mexico/mexico-politicas-prioritarias-para-fomentar-lashabilidades-y-conocimientos-de-los-Mexicanos.pdf
OCDE. (2012). Mejoras políticas para un desarrollo incluyente. Serie “Mejores Políticas”. Recuperado de www.oecd.org/mexicoUniversidad de Sonora, (1991). Ley Número 4, Orgánica de la Universidad de Sonora. Recuperado de http://www.unison.edu.mx/institucional/marconormativo/leyesyestatutos/ley_num4_organica.htm
Pierella, M. (2014). La autoridad de los profesores desde la perspectiva estudiantil. Universidad Nacional de Rosario, Santa Fe, Argentina. Revista Brasileira de Educação v. 19 n. 59 out.-dez. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782014000900005
Pierella, M. (2014). La autoridad profesoral en la universidad contemporánea. Aportes para pensar las transformaciones del presente. Perfiles Educativos.140 vol. XXXVI, núm. 145, 2014 | IISUE-UNAM.
Rocha T. y Díaz R. (2005). Cultura de género: la brecha ideológica entre hombres y mujeres. Universidad Nacional Autónoma de México. anales de psicología 2005, vol. 21, nº 1 (junio), 42-49.
Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J. y García Jiménez, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa Métodos de investigación cualitativa. Málaga. Ed. Aljibe.
Sandín Esteban, M. Paz (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid. McGraw Hill.
Sautu, R. Boniolo, P. Dalle, P. Elbert, R. (2005). Manual de metodología. Construcción del marco teórico, formulación de objetivos y elección de la metodología. Buenos Aires, Argentina. CLACSO.
Taylor, S.J y Bogdan, R. (1994). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. España, E. Paidós.
Universidad de Sonora (2013-2017). Plan de Desarrollo Institucional. Universidad de Sonora. Recuperado de https://planeacion.unison.mx/pdi.htm
Universidad de Sonora (2017-2021). Plan de Desarrollo Institucional. Universidad de Sonora. Recuperado de https://planeacion.unison.mx/pdi.htm
Zamora-Poblete, Guillermo & Zerón-Rodríguez, Ana María. (2009). Sentido de la autoridad pedagógica actual: una mirada desde las experiencias docentes. Estudios Pedagógicos, vol. XXXV, núm. 1, 2009, pp. 171-180. Universidad Austral de Chile Valdivia, Chile. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052009000100010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The opinions expressed by the authors do not strictly reflect the position of the publisher of the publication. This work is under a CC Attribution-ShareAlike 4.0