Income Inequality for Employees with Higher Education During the Pandemic
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

higher education
pandemic
data imputation
Gini index
income equation

How to Cite

Contreras Cueva, A. B., Macias Alvarez, P., & González Robles, N. M. (2023). Income Inequality for Employees with Higher Education During the Pandemic . Revista Vértice Universitario , 25(94). https://doi.org/10.36792/rvu.v25i94.81

Metrics

Abstract

The COVID-19 pandemic affected employability in different measures, especially workers with a basic educational level and women, contrary to this, employment increased for workers with a higher level, the increase being greater for women. In this study we will analyze how the pandemic affected workers with higher education, identifying inequality by sex, age group and professional training, in addition to measuring the impact on the income of the Economically Active Population (EAP). The data for the analysis comes from the National Occupation and Employment Survey (ENOE), for the years 2019 to 2021. The methodology used is the technique of random imputation of missing data (MAR), the Gini inequality index (IG), and the Mincer income equation. The main results show that the inequality between men and women decreased from 3% to 1.2% in the period of the beginning of the confinement, in addition it is distinguished that it favors women with higher level studies. Regarding age, the gap grew as the age of the interviewee increased; On the other hand, for workers with higher education, inequality decreased for those with a master's degree. Finally, in terms of admission, during the course of the pandemic as in the areas of Humanities, Social Sciences and Behavioral Studies, Information Sciences, Business and Administration, Mathematics and Statistics, and Veterinary Medicine, admission was better for women.

 

https://doi.org/10.36792/rvu.v25i94.81
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Becker, G.S. (2009). Human capital: A theoretical and empirical analysis, with special reference to education. University of Chicago.

Buendía, A. and Natera, J. M. (2022). Educación Superior, CTI y desigualdad. Límites y contradicciones sistémicas en tiempos de COVID-19. Revista del Núcleo de Estudios e Investigaciones en Educación Superior de Mercosur, 11(1), 54-69. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8276633

Campos-Vázquez, Raymundo M., Gerardo Esquivel, and Raquel Badillo. (2020). How has labor demand been affected by the COVID-19 pandemic? Evidence from job ads in Mexico. Covid Economics, Vetted and Real Time Papers, 1(46), 94–122.

Campos-Vázquez, Raymundo M. (2013). Efectos de los ingresos no reportados en el nivel y tendencia de la pobreza laboral en México. Ensayos Revista de Economía, 32(2), 23- 54.

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. (2020a). Índice de la tendencia laboral de la pobreza (ITLP) al cuarto trimestre de 2020. Recovered from https://www.coneval.org.mx/Medicion/Paginas/ITLP- IS_resultados_a_nivel_nacional.aspx

Contreras-Cueva, A. B., Dávalos-García, S. R., Macías-Álvarez, P., and Venegas-Álvarez, G. S. (2022). Education and employment: An analysis from the effects of COVID 19 in the framework of educational processes. International Journal of Health Sciences, 6(S10), 930–943. https://doi.org/10.53730/ijhs.v6nS10.13743

Cruz, Y., Fajardo, J., Hernández, D. and Fuertes, N. (2021). ¿Cómo afecta el COVID-19 a los niveles de desigualdad? En BID. (2021). El futuro del trabajo en América Latina y el Caribe. https://publications.iadb.org/es/el-futuro-del-trabajo-en-america-latina-y-el-caribe-como-afecta-el-covid-19-los-niveles-de

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2022). Recuperado el 20 de julio de 2022 https://www.inegi.org.mx/programas/enoe/15ymas/

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2022). Comunicado de prensa. Indicadores de Ocupación y Empleo. Nota técnica. Recovered from https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/enoe/15ymas/doc/enoe_n_nota_tecnica_trim4_2021.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2020). Cómo se hace la ENOE. Métodos y Procedimientos. https://www.inegi.org.mx/contenidos/productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nueva_estruc/702825190613.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2011). Clasificación mexicana de programas de estudio por campos de formación académica 2011. Educación superior y media superior.

Little Roderick JA, Rubin Donald B. (2002). Statistical Analysis with Missing Data, 2a ed., New York, John Wiley and Sons, Inc.

Lobato, J. (2020). Impactos de género de la COVID-19 en las relaciones laborales. Boletín Digital de la Asoc. Argentina de Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social (AADTySS). https://relatsargentina.com/documentos/RA.1-Genero/Lobato.impactosgenero.pdf

Mincer, J. (1974). Schooling, Experience and Earnings, National Bureau of Economic Research, New York.

Monroy-Gómez-Franco Luis A. (2021). Los impactos distributivos del COVID-19 en México. Un balance preliminar. Centro de estudios Espinosa Yglesias, Documento de trabajo 01/2021.

Organización Internacional del Trabajo. (2021). El trabajo en tiempos de la COVID. Memoria del Director General Conferencia Internacional del Trabajo 109.a reunión, 2021. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_norm/---relconf/documents/meetingdocument/wcms_793281.pdf

Observatorio Laboral. (2023) Ocupación por sectores económicos. Recovered from https://www.observatoriolaboral.gob.mx/static/estudios-publicaciones/Ocupacion_sectores.html.

Rodríguez-Oreggia, Eduardo and López-Videla, Bruno. (2015). Imputación de ingresos laborales. Una aplicación con encuestas de empleo en México. El Trimestre Económico, 82(325), 117-146.

Salas, C., Quintana, L., Mendoza, M.A., and Valdivia, M. (2020). Distribución del ingreso laboral y la pobreza en México durante la pandemia de la Covid-19. Escenarios e impactos potenciales. El trimestre económico, 87(348), 929-962. https://doi.org/10.20430/ete.v87i348.1148

Secretaría de Educación Pública. (2015). Conoce el Sistema Educativo Nacional. Recovered from https://www.gob.mx/sep/articulos/conoce-el-sistema-educativo-nacional

Statista (2023). La mujer en el mercado laboral en México. Recovered from https://es.statista.com/temas/9390/la-mujer-en-el-mercado-laboral-en-mexico/#editorsPicks

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023

Downloads

Download data is not yet available.