Purchase and consumptions food habits in times of COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36792/rvu.vi87.11

Keywords:

food habits, mexican consumers, health consciousness scale

Abstract

In the first months of the health contingency caused by the SARS-CoV-2 virus, non-essential activities in the public, private and social sectors are suspended in the national territory. As a consequence, a large part of the population modified their daily activities, disrupting various aspects of people, including those that have to do with eating habits. This research analyzes the purchasing and food consumption habits of Mexican consumers during confinement due to COVID-19. The results show that 75.7% of the participants modified their eating habits, particularly at dinner and breakfast. Pastry products, followed by fruits and vegetables, were those that presented a greater increase in their consumption. On the other hand, shopping habits changed for 51.7% of consumers, choosing to a greater extent supermarkets or hypermarkets to make their purchases. When choosing the establishment, they value hygiene measures to a greater extent, as well as care and protection of employees. In general, knowing the consumption behavior and food purchasing habits in a health crisis scenario, allowing the generation of market[1]oriented strategies that are essential for the subsistence of commercial establishments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amador, J., Cervantes, D., Rodríguez, A. Aranzazu, S. y Serrano, C. (2020). Impacto del Covid-19 en la economía: la inacción es más peligrosa que la sobrerreacción, tanto para la salud pública como para la economía, Análisis Económico, BBVA research. Recuperado el 05 de octubre de 2020 de: https://www.bbvaresearch.com/publicaciones/mexico-impacto-del-covid-19-en-la-economia-inaccion-es-mas-peligrosa-que-sobrerreaccion/?cid=eml:oem:oth:---- 45425--:::lnkpubl:::20200325::oth:instant:

AMAI. (2018). Niveles socioeconómicos. 2018, de AMAI/ NSE. Recuperado en julio del 2020 en: http://nse.amai.org/data2018/.

Asociación Mexicana de Ventas Online (2020). Reporte 3.0 Impacto COVID-19 en venta online en México. Recuperado en julio de 2020 en: https://www.amvo.org.mx/estudios/reporte-3-0-impacto-covid-19-en-venta-online-en-mexico/

AtlantiaSearch (2020). Tendencias en canales de compra online durante la crisis. Recuperado en julio de 2020 de: https://blog.atlantiasearch.com/tendencias-en-canales-de-compra-online-durante-la-crisis

Atkinson, R. y Flint, J. (2001). Accessing hidden and hard-to-reach populations: Snowball research strategies. Social Research Update, 33: 1-5.

Andersen, A. L., Hansen, E. T., Johannesen, N. y Sheridan, A. (2020). Consumer Responses to the COVID-19 Crisis: Evidence from Bank Account Transaction Data, Working paper 18/20, Center for economic behavior & inequality. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3609814 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3609814

Baldwin, R. y Weder di Mauro, B. (2020). Economics in the Time of COVID-19. A Vox EU.org Book, CEPR Press: Londres.

Baltar F., y Gorjup M. T. (2012). Muestreo mixto online: Una aplicación en poblaciones ocultas. Intangible Capital, 2012 – 8(1): 123-14. DOI http://dx.doi.org/10.3926/ic.294 DOI: https://doi.org/10.3926/ic.294

Baker S.R., Farrokhnia R.A., Meyer S., Pagel M. y Yannelis C. (2020). How does household spending respond to an epidemic? consumption during the 2020 covid-19 pandemic. National Bureau of Economic Research. NBER Working Paper 26949. DOI: https://doi.org/10.3386/w26949

Casero-Ripollés, A. (2020). Impact of Covid-19 on the media system. Communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak. El profesional de la información, 29 (2), e290223. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23

Campos, R.M. y Esquivel, G. (2020). Niveles y patrones de consumo en la era del COVID-19. Nexos, 06 mayo. Recuperado en julio de 2020de: https://www.nexos.com.mx/?p=48034.

CEPAL (2020). Intervenciones sociosanitarias y uso de las tecnologías de la industria 4.0 para enfrentar la enfermedad por coronavirus (COVID-19) en América Latina y el Caribe, Políticas Sociales, Ed. Naciones Unidas.

Dirección General de Epidemiología (2020). Datos abiertos, Covid-19 México. Recuperado el 29 de septiembre de 2020 de: https://coronavirus.gob.mx/datos/#COMNac

Entrepeneur (2020). Así es como el COVID-19 ha modificado nuestros hábitos de consumo. Recuperado en julio del 2020 en: https://www.entrepreneur.com/article/350304

García-Álvarez, L., De la Fuente-Tomás, L., Sáiz, P.L., García-Portilla, M.P. y Bobes, J. (2020). ¿Se observarán cambios en el consumo de alcohol y tabaco durante el confinamiento por COVID-19?. Adicciones. Vol. 31 (2): 85-89. https://doi.org/10.20882/adicciones.1546 DOI: https://doi.org/10.20882/adicciones.1546

Gaytán, E.D. (2020). Impacto Económico del COVID-19 en México: el necesario análisis en las cadenas regionales de suministro, El Colegio de la Frontera Norte, Departamento de Estudios Económicos. Recuperado el 30 de septiembre de 2020 de: https://www.colef.mx/wp-content/uploads/2020/04/ImpactoEconomico_4-2.pdf

INEGI (2020a). Programas especiales para medición de impactos. Encuesta sobre el Impacto Económico Generado por COVID-19 en las Empresas (ECOVID-IE) 2020. Recuperado en septiembre 30 de: Recuperada en septiembre 30 de 2020 de: https://www.inegi.org.mx/programas/ecovidie/2020/

INEGI (2020b), Programas especiales para medición de impactos. ECOVI-ML, Encuesta telefónica sobre COVID-19 y Mercado Laboral (ECOVI-ML). Recuperada en septiembre de 2020 de: https://www.inegi.org.mx/investigacion/ecovidml/2020/

Laguna L., Fiszman S., Puerta P., Chaya C. y Tárrega A. (2020). The impact of COVID-19 lockdown on food priorities. Results from a preliminary study using social media and an online survey with Spanish consumers, Food Quality and Preference. 86. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2020.104028 DOI: https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2020.104028

Mckinsey and Company (2020). Understanding and shaping consumer behavior in the next normal. Recuperado en julio del 2020 de: https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/our-insights/understanding-and-shaping-consumer-behavior-in-the-next-normal

Maraver-Romero, R. (2020). ¿Podría el estilo de vida mediterráneo prevenir las complicaciones derivadas de la infección por Covid-19?, Actualidad Médica,105: (809): 66-68. Doi: 10.15568/am.2020.809.adm01 DOI: https://doi.org/10.15568/am.2020.809.adm01

Ortiz, E., Cabello, A. y Sosa, M. (2020). Financiarización y Consumismo: Multipolarismos y Crisis Covid-19. Documento de Investigación. Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Programa de Posgrado en Ciencias Políticas y Sociales. 10.13140/RG.2.2.25877.76004 DOI: https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2021.242.76139

Secretaria de Salud (2020). Consejo de Salubridad General declara emergencia sanitaria nacional a epidemia por coronavirus COVID-19. Recuperado el 29 de junio de 2020 de: https://www.gob.mx/salud/prensa/consejo-de-salubridad-general-declara-emergencia-sanitaria-nacional-a-epidemia-por-coronavirus-covid-19-239301

Vergara-Castañeda, A., Lobato-Lastiri, M., Díaz-Gay, M. y Ayala-Moreno, M. del R. (2020). Cambios en el comportamiento alimentario en la era del COVID-19. Revista Latinoamericana De Investigación Social, 3(1), 27-30. Recuperado el 20 de agosto de 2020 de: http://revistasinvestigacion.lasalle.mx/index. php/relais/article/view/2637

WHO (2020a). Alocución de apertura del Director General de la OMS en la rueda de prensa sobre la COVID-19 celebrada el 11 de marzo de 2020. Recuperado en junio de 2020 de: https://www.who.int/es/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020

WHO (2020b).WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard . Recuperado el 27 de junio de 2020 de: https://covid19.who.int/

Zoccolini, A. (2014). Fobia, Oriente y Occidente juntos para derrotar el miedo, 307p. , México: Ed. Trillas.

Published

2020-09-29

How to Cite

Camarena Gómez, D. M., Salgado Beltrán, L., Robles Baldenegro, M. E., & Velarde Mendívil, A. T. (2020). Purchase and consumptions food habits in times of COVID-19. Revista Vértice Universitario , 22(87), 3–12. https://doi.org/10.36792/rvu.vi87.11

Metrics