Citizenship Competencies in the Relaciona T dimension of Construye T Program

Programa Construye T

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36792/rvu.v92i92.37

Keywords:

youths, citizenship competencies, construye t program, systematic review

Abstract

This paper shows the importance of training citizens, specifically to young people in High School Education in Mexico. For this purpose, a systematic review of the Construye T Program was carried out, which includes a dimension called Relaciona T, focused on skills development of social awareness and collaboration. The objective is to classify citizenship competencies from a theoretical perspective in the aforementioned dimension. For this purpose, the steps proposed by Torgerson (2003, cited in Flores-Crespo) for a systematic review were used. The main results indicate that it was possible to classify citizenship competencies in social awareness and collaboration skills. Even though these competencies are not explicit, they can be promoted through the lessons offered by the program.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edna María Villarreal Peralta, Departamento de Economía, Universidad de Sonora

Doctora en Economía Aplicada por la Universidad Autónoma de Barcelona y Posgrado en Educación Emocional y Bienestar en la Universidad de Barcelona. Profesora-Investigadora Titular de Tiempo Completo en el Departamento de Economía de la Universidad de Sonora

References

Banco Interamericano de Desarrollo (2019) El futuro ya está aquí. Habilidades transversales en América Latina y el Caribe en el siglo XXI. http://publications.iadb.org/publications/spanish/document/El-futuro-ya-est%C3%A1-aqui-Habilidades-transversales-de-America-Latina-y-el-Caribe-en-el-siglo-XXI.pdf

Bolívar, A. (2016). Educar democráticamente para una Ciudadanía Activa. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social. 5 (1), p.p. 69-87. Recuperado de: https://revistas.uam.es/riejs/article/viewFile/4344/4717

Chaux, E. (2005). Estándares Básicos de Competencias Ciudadanas. Formar para la ciudadanía… ¡sí es posible! Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-116042_archivo_pdf4.pdf

Chaux, Lleras y Velásquez (2004) Competencias ciudadanas: de los estándares al aula. Una propuesta de integración a las áreas académicas. Ministerio de educación, Colombia. DOI: https://doi.org/10.7440/2004.01

Construye T (2020) Guía de Práctica y Colaboración Ciudadana para planteles de Educación Media Superior. PNUD. http://construyet.sep.gob.mx/docs/guia-practica-colaboracion-ciudadana.pdf?v=1

Construye T (2021) Materiales para el aula: modelo ampliado. http://construyet.sep.gob.mx/materiales-para-el-aula/2/modelo-ampliado

Construye T (s.f.) Consideraciones y sugerencias de contenido del Programa Construye T 2021-1. http://construyet.sep.gob.mx/resources/pdf/guia-rapida/Documento_informativo_Construye_T.pdf?v=131217

Horrach, J. (2009). Sobre el concepto de ciudadanía: historia y modelos. Factótum, p. 1-22. http://www.revistafactotum.com/revista/f_6/articulos/Factotum_6_1_JA_Horrach.pdf

Marshall, T. (1949) Ciudadanía y clase social. Revista Española de Investigaciones Sociológicas. 79. Pp. 297-344. Disponible en: http://www.reis.cis.es/REIS/PDF/REIS_079_13.pdf DOI: https://doi.org/10.2307/40184017

Mateo, M. (2019) Programas de ciudadanía. En Banco Interamericano de Desarrollo. El futuro ya está aquí. Habilidades transversales en América Latina y el Caribe en el siglo XXI. 162-192. https://publications.iadb.org/publications/spanish

/document/El-futuro-ya-est%C3%A1-aqui-Habilidades-transversales-de-America-Latina-y-el-Caribe-en-el-siglo-XXI.pdf

PNUD (2015) Construye T. https://www.mx.undp.org/content/mexico/es/home/projects/contruye-t.html

PNUD (2019) Descripción y resultados del Programa Construye T hasta 2019 https://info.undp.org/docs/pdc/Documents/MEX/PRODOC%202019_2020.pdf

Ruiz, A., y Chaux, E. (2005). La Formación de Competencias Ciudadanas. Bogotá: ASCOFADE. Recuperado de: https://laasociacion.files.wordpress.com/2015/11/la-formacion-de-competencias-ciudadanas.pdf

Sánchez, M. (2010) Cómo realizar una revisión sistemática y un meta-análisis. Aula Abierta. 38 (2) pp. 53-64. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3316651

Sartori, G. (2012). ¿Qué es la democracia? D.F..: Taurus.

Torgerson, C. (2003). Systematic reviews, Cornwall: Continuum.

Published

2021-11-04

How to Cite

Ruelas Vizcarra, M. A., & Villarreal Peralta, E. M. (2021). Citizenship Competencies in the Relaciona T dimension of Construye T Program: Programa Construye T. Revista Vértice Universitario , 23(92). https://doi.org/10.36792/rvu.v92i92.37

Metrics