Evaluation of Digital Leadership in University Students

Authors

  • Jose Christian Arias Herrera UNIVERSIDAD DE SONORA
  • Sergio Ramón Rossetti Lopez Universidad de Sonora
  • Isaac Shamir Rojas Rodriguez Universidad de Sonora

DOI:

https://doi.org/10.36792/rvu.v25i94.77

Keywords:

Organizational planning, university students , digital skills, digital leadership

Abstract

Digital leadership is crucial in today's environment, where technology plays a critical role. Studying digital leadership in university students is of great importance, since they represent a generation immersed in the digital age and are expected to be leaders in the future. The objective of the study was to evaluate the digital leadership of university students in a degree program in administration at a public university located in northwestern Mexico, through a questionnaire that measures digital skills, confidence, freedom of expression, team discussion and organizational planning. A quantitative, descriptive and cross-sectional study was carried out in administration undergraduate students from a public university in Mexico. A questionnaire proposed by Nurabadi et al. (2022), which consists of 18 items grouped into 5 dimensions. The results revealed average digital skills of 3.49, confidence of 3.79, freedom of opinion of 3.63, team discussion of 3.93, and organizational planning of 2.60. In conclusion, it is necessary to develop digital skills, build trust, promote collaboration, freedom of expression in the digital leadership of university students, as well as improve strategic planning in the digital environment. These findings provide valuable information for educational institutions and those responsible for training digital leaders, with the aim of preparing students for a digitalized and competitive world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jose Christian Arias Herrera, UNIVERSIDAD DE SONORA

Doctor en Innovación y Administración de las Organizaciones por la Universidad Autónoma de Occidente. Maestría en Administración y Desarrollo de Negocios por el Instituto Tecnológico de Sonora. Formado como Licenciado en Administración. Representante de egresados ante el H. Consejo Directivo del Instituto Tecnológico de Sonora (ITSON) 2020-2021, 2018-2019.

Sergio Ramón Rossetti Lopez, Universidad de Sonora

Doctor en Tecnología Educativa por la Universidad Autónoma de Querétaro,

Profesor Investigador de Tiempo Completo, Departamento de Administración, Universidad de Sonora

 

Isaac Shamir Rojas Rodriguez, Universidad de Sonora

Doctor en Innovación en Tecnología Educativa por la Universidad Autónoma de Querétaro. Ex becario del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (Conacyt). Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI-1). Egresado de la Maestría en Tecnologías de la Información y de la Comunicación por Tecmilenio. Formado como Ingeniero en Sistemas Computacionales. Medalla al mérito académico de doctorado UAQ 2021. Presidente de la Academia de Investigaciones Organizacionales.

References

Agudelo, L. A., y García, N. F. (2018). Por qué fracasan las PyMEs en Colombia.

Araujo, L. M. de, Priadana, S., Paramarta, V., y Sunarsi, D. (2021). Digital leadership in business organizations: an overview. International Journal of Educational Administration, Management, and Leadership, 2(1), 45-56. https://doi.org/10.51629/ijeamal.v2i1.18 DOI: https://doi.org/10.51629/ijeamal.v2i1.18

Arroyo, R. T. (2017). Habilidades gerenciales: desarrollo de destrezas, competencias y actitud. 2ª ed. – Bogotá: ECOE Ediciones. Cap. III 254 p.

Badii, M. H., Castillo, J., y Guillen, A. (2017). Tamaño óptimo de la muestra. Innovaciones De Negocios, 5(9). https://doi.org/10.29105/rinn5.9-5. DOI: https://doi.org/10.29105/rinn5.9-5

Bravo, G. C. (2020). Propiedades psicométricas del Test de Resiliencia-TR en teleoperadores de un call center en el distrito de Independencia, 2019.

Castaño, J. M., Hernández, L. S., y Torres, V. (2019). El liderazgo de los directivos de las PyMEs en Colombia.

Castrejón, V. y Peña-Estrada, C. C. (2019). Liderazgo docente una oportunidad para afrontar los desafíos en el aprendizaje digital. Revista Innova ITFIP. Pág 84 –94

Castro, L. (2018). La percepción que tienen seis empleados en establecimientos comerciales en la ciudad de Cali sobre el liderazgo y la satisfacción laboral. Santiago de Cali: Universidad San Buenaventura Colombia.

Chacón, J. P., Rodríguez, J. R., y Alonso, Á. S. M. (2019). Controversias del liderazgo escolar en la implantación de materiales digitales. Campus Virtuales, 8(2), 19-34.

Davenport, T. H., y Westerman, G. (2018). Why So Many High-Profile Digital Transformations Fail Harvard Business Review. https://hbr.org/2018/03/why-so-many-high-profile-digital-transformations-fail

Dimitrios, N. K., Sakas, D. P., y Vlachos, D. S. (2013). The Role of Information Systems in Creating Strategic Leadership Model. Procedia -Socialand Behavioral Sciences, 73, 285–293. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.02.054 DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.02.054

Graham, K. A., Ziegert, J. C., y Capitano, J. (2015). The effect of leadership style, framing, and promotion regulatory focus on unethical pro-organizational behavior. Journal of business ethics, 126, 423-436.He, W., Yu, S., Yu, T., y Wang, C. (2019). The effect of digital leadership on knowledge sharing and creativity: The mediating roles of innovative self-efficacy and intrinsic motivation. Information y Management, 56(8), 103175. DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-013-1952-3

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2021). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares 2021. Retrieved from https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2021/

Kahai, S., Avolio, B.J. y Sosik, J.J. (2017). E-Leadership. In The Wiley Blackwell Handbook of the Psychology of the Internet at Work (eds G. Hertel, D.L. Stone, R.D. Johnson and J. Passmore). https://doi.org/10.1002/9781119256151.ch14 DOI: https://doi.org/10.1002/9781119256151.ch14

Khan, S. (2016). Leadership in the digital age: A study on the effects of digitalisation on top management leadership.

Koehler, M. J., y Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK). Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70, https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-133809

Linares, M. J., Alcaraz, J. L. G., Alvarado-Iniesta, A., y Valdivieso, I. C. (2011). Factores administrativos en el éxito de TQM: un análisis relacional con ecuaciones estructurales. CULCyT: Cultura Científica y Tecnológica, 8(45), 125-138.

López, J. A., y Beltrán, J. A. (2020). Incidencia del estilo de liderazgo en la violencia laboral en PyMEs de la Comuna Once de Medellín, Colombia.

Marthans, E., y de Fatima, A. (2021). Agilidad empresarial como factor clave en la transformación digital desde la perspectiva de los trabajadores de la Banca Múltiple, Lima 2020.

Naranjo, R. (2015). Habilidades gerenciales en los líderes de las medianas empresas de Colombia. Pensamiento y gestión, (38), 119-146. DOI: https://doi.org/10.14482/pege.38.7703

Nurabadi, A., Triwiyanto, T., Gunawan, I., Valenda, O. Y., Pribadi, S. A., Darmawan, A., ... y Wardani, A. D. (2022, October). Assessing Validity and Reliability of an Instrument for Measuring Student Digital Leadership: Example from Indonesia. In 2022 8th International Conference on Education and Technology (ICET) (pp. 288-292). IEEE, doi: 10.1109/ICET56879.2022.9990863. DOI: https://doi.org/10.1109/ICET56879.2022.9990863

Organisation for Economic Co-operation and Development (OCDE). (2020). OECD Digital Economy Outlook 2020. Paris: OECD Publishing.

Sethibe, T. G. (2018). Towards a comprehensive model on the relationship between leadership styles, organisational climate, innovation and organisational performance. International Journal of Innovation Management, 22(02),1850021. DOI: https://doi.org/10.1142/S1363919618500214

Thomson, N. B., Rawson, J. V, Slade, C. P., y Bledsoe, M. (2016). Transformation and Transformational Leadership:: A Review of the Current and Relevant Literature for Academic Radiologists. Academic Radiology, 23(5), 592–599. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.acra.2016.01.010 DOI: https://doi.org/10.1016/j.acra.2016.01.010

Zuzama Covas, J. M. (2017). Liderazgo: estilos de liderazgo según Kurt Lewin y análisis de un caso real.

Published

2023-09-26

How to Cite

Arias Herrera, J. C., Rossetti Lopez, S. R., & Rojas Rodriguez, I. S. (2023). Evaluation of Digital Leadership in University Students. Revista Vértice Universitario , 25(94). https://doi.org/10.36792/rvu.v25i94.77

Metrics