Commercial distribution of a traditional soup with innovation
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

Commercialization
Traditional foods
Innovation

How to Cite

Aguilar Quintana, D., Velarde Mendívil, A. T., & Camarena Gómez, D. M. J. (2021). Commercial distribution of a traditional soup with innovation. Revista Vértice Universitario , 23(90). https://doi.org/10.36792/rvu.vi90.29

Metrics

Abstract

Changes in the life styles of the population, motivated by the development of the media, the incorporation of women into the workplace, the increase in world trade, among others, have influenced the population’s food consumption and given pattern of increasing pre-cooked foods. Among the products that have seen growth are ready-to-eat soups. Considering the market potential of these products, a regional company from Sonora created a ready-to-eat soup that combines tradition and innovation. The objective is to identify the acceptance that a traditional Sonoran food with innovation such as the “Ready-to-eat casserole” has in the distribution channel, a cross-sectional mixed investigation was carried out, where by observing and taking data in commercial establishments, It was identified that the recipes that highlight the emblematic elements of regional cuisine have not reached the shelves of large surfaces. There is a growth potential for traditional soups with innovation, however, it is necessary to emphasize aspects of speed in preparation, the symbolisms associated with tradition and identity, as well as a competitive price.

https://doi.org/10.36792/rvu.vi90.29
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Albán, C., Figueroa, A. y Cornejo, F. (2011). Elaboración de sopa instantánea a partir de ipomoea batatas (camote). Facultad de Ingeniería Mecánica y Ciencias de la Producción Escuela American Marketing Association (s/a). Dictionary - Definición de distribución. Enero 20, diciembre, de

American Marketing Association Sitio web: https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary

Armario, E. (1993). Marketing, Editorial Ariel, 395-397.

Chirouze, Y. (1982).Le Choix des Canaux de Distribution, DunodEntreprise, París. 5.

Costa, A., Schoolmester, D., Dekker, M. y Jongen, W. (2007). To cook or not to cook: a means-end study of motives for choice of meal solutions. FoodQuality and Preference, 18(1): 77–88.

Díez, E., Navarro, A. y Fernández, J. (1992). Distribución comercial, tercera edición, editorial Mc Graw Hill. 14

Escriva, J. (2010). Merchandising. El lineal, espacio de exposición de productos, Editorial McGraw-Hill, 19

Fernández, R. (2000). Alternativas estratégicas para los mercados minoristas tradicionales, Distribución y Consumo, 49 (año 10): 45-66.

Fonseca, L., Lafuente, R. y Mora, R. (2015). Evolución de los modelos en los procesos de innovación, una revisión de la literatura.

Franco, D. (2011). Informe de productos, Sopas y Caldos. Secretaria de Agricultura, Ganadería y Pesca de Argentina, 1-3.

García, A., Pacheco, E., Tovar, J. y Pérez, E. (2007). Caracterización fisicoquímica y funcional de las harinas de Arracacha (Arracaciaxanthorriza) para sopas instantáneas, Ciencia y Tecnología Alimentaria, 5(5): 384-393.

Hernando, C. (2017). Simulación empresarial, primera edición, editorial McGraw Hill, 31

Instituto Nacional de Consumo de España. (2000). Las tendencias del consumo y del consumidor en el siglo XXI. Madrid, España, pp 8: Ministerio de Sanidad y Consumo.

INEGI. Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas. mayo 16, 2019, búsqueda comercio al por menor abarrotes en Hermosillo, sitio web: https://www.inegi.org.mx/app/mapa/denue/

Kotler, P. y Armstrong, G. (2007). Marketing. Versión para Latinoamérica, Décimo primera edición, Pearson Educación México.

Kotler, P. y Armstrong, G. (2008). Fundamentos de marketing, edición octava, editorial Pearson, 52,239- 247, 300, 311, 318

Lundvall, B. (1992). Sistema Nacional de Innovación. Teorías de innovación. Londres.

Macías, J., Vinces, R. y Vásquez, G. (2011). ELABORACIÓN DE SOPA INSTANTÁNEA A PARTIR DE HARINA DE HABA (Vicia faba, L.). Facultad de Ingeniería Mecánica y Ciencias de la Producción Escuela Superior Politécnica del Litoral.

Martínez, H. (2018). El arte de seducir, Ecoe Ediciones, 1.

Mercado, S. (2015). Canales de distribución y logística. Estructuras de distribución, comercialización y logística para vender en mercados competitivos. Segunda edición.

Mintel. (2012). Ethnic restaurants – US – March 2012. London: Mintel Group Ltd. p 2.

Miranda, H. (2018). Evaluando el impacto de la empresa multinacional Walmart de México en la conciencia personal y colectiva de sus asociados en zonas de urbanización media mediante el formato Mi Bodega Aurrera, para focalizar su propuesta de valor y enfoque en las relaciones públicas internas. Trabajo de obtención de grado, Maestría en Mercadotecnia Global. 24.

Muñoz, R. (2000). Diccionario enciclopédico de gastronomía mexicana, definición de Sopa. noviembre 10, 2018, de larousse cocina Sitio web: https://laroussecocina.mx/palabra/?s=sopa&post_ type=palabra&vista=diccionario

Nissin Foods Holdings. (2012). Annual Report. Noviembre 10, 2018, de NISSIN FOODS Sitio web: https://www.nissin.com/jp/ir/library/annual/pdf/anr_1203_01.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2005). Manual de Oslo: Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación, 3ra Edición, 56

Oxford dictionary. (s/a). Definición de líquido. noviembre 15, 2018, de LÉXICO poweredby OXFORD Sitio web: https://www.lexico.com/es/definicion/liquido

Pacheco, A., Sandoval, S. y Camarena, D. (2018). Sociedad de consumo y franquicias de comida rápida: factores contribuyentes para las transformaciones en el consumo alimentario, Revista Vértice Universitario, 78: 28-35.

Potočan, V. (2013). Marketing capabilities for innovation-based competitive advantage in the slovenian market. Innovative Issues and Approaches in Social Sciences, 6, 118-134

Procuraduría Federal del Consumidor. (2013). El sector de tiendas departamentales y de autoservicio en México. Mayo 20, 2019, de Procuraduría Federal del Consumidor Sitio web: https://www.gob.mx/profeco/documentos/el-sector-de-tiendas-departamentales-y-de-autoservicio-en-mexico?state=published.

Resa, S. (2014). Innovación a la cuarta y a la quinta gama, Distribución y Consumo, 27 (2): 27-30. Recuperadoen julio de 2019 de: https://www.mercasa.es/media/publicaciones/212/1401809509_Innovacion_a_la_cuarta_y_a_la_quinta_gama_p27-p30.pdf

Sandoval, S. y Camarena, D. (2015). Gente de Carne y Trigo. 1ra Edición. Hermosillo. CIAD, A.C, AM Editores, México.

Santesmases, M., Sánchez A. y Valderrey, F. (2014). Fundamentos de mercadotecnia, edición primera, editorial Grupo Editorial Patria. 235

Sanz, B. (2003). Aportaciones del Barón Justusvon Liebig a la nutrición.

Statista Research Department. (2018). Ethnic Foods – Statistics & Facts. Recuperado en Junio de 2019: https://www.statista.com/topics/2313/ethnic-foods-statistics-and-facts/

Tasnim N, Abulizi N, Pither J, Hart MM and Gibson DL (2017) Linkingthe Gut Microbial Ecosystem with the Environment: Does Gut Health Depend on Where We Live? Front. Microbiol. 8:1935. doi: 10.3389/fmicb.2017.01935

Weerawardena, J. (2003). The role of marketing capabilities in innovation-based competitive advantage. Journal of Strategic Marketing, 11, 15-35.

World Instant Noodles Association. (2019). Global Demand. noviembre 10, 2018, de World Instant Noodles Association Sitio web: https://instantnoodles.org/en/noodles/market.html

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021

Downloads

Download data is not yet available.