Transforming Education in Sonora
PDF (Español (España))

Keywords

Social education
educational system
Human development
Sonora

How to Cite

Villarreal Peralta, E. M., & Zayas Pérez, F. (2020). Transforming Education in Sonora. Revista Vértice Universitario , 22(86). https://doi.org/10.36792/rvu.vi86.22

Metrics

Abstract

The objectives of this article are twofold: to present a general and partial appreciation of education in Sonora, and to propose a set of ideas, also very broad, to guide the transformation of this education. Both objectives are set in relation to the next change of social representation and government in the state of Sonora. It is the responsibility of this representation and government to draw up programs and proposals to lead social directions and to agree with all citizens, in a democratic framework, the definition of social aspirations and the ways to achieve them. Education is central to this orientation: there is no social task more important than the formation and transformation of the members of society; in this the construction of the human, individual and social must be expressed, and around this, the other social processes must revolve to make it possible: the economic, the political, the cultural. The ideas presented here about education have the particularity of not referring only to school education and the so-called educational system; It is intended to cover the education that takes place in other institutions and social organizations, which we call social education. We will start with our appreciation of the school system.

https://doi.org/10.36792/rvu.vi86.22
PDF (Español (España))

References

Canales, A. (2006). La participación social en educación: un dilema por resolver. Revista Perfiles Educativos, vol. XXVIII, núm. 113: 62-80.

Casanova, H. (2018). Pensar la Educación Hoy. Casanova, H. (Ed), La Educación y los Retos de 2018: una visión académica, (13- 66 pp), Ciudad de México, México: UNAM.

Castellanos Pierra, L. I. y Zayas Pérez, F. (2019). Exclusión entre pares: sus implicaciones para la educación de los estudiantes. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa [en línea]. 2019, vol.10, n.19, 00003. ISSN 2007-2171. Recuperado de: https://doi.org/10.32870/dse.v0i19.531

Denegri, M., Del Valle, C., González, Y., Etchebar-ne, S., Sepúlveda, J., & Sandoval, D. (2014). ¿Consumidores o ciudadanos?: Una propuesta de inserción de la educación económica y financiera en la formación inicial docente. Estudios pedagógicos (Valdivia), 40(1), 75-96. Recuperado de: http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/128750/Consumidores-o-ciudadanos.pdf?sequence=1

Diario Oficial de la Federación (DOF) (2018). Acuerdo número 01/01/18 por el que se establece y regula el Sistema Nacional de Educación Media Superior, 15/01/2018. Recuperado de: http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5510587&fecha=15/01/2018

______ (DOF) (2019a). Decreto por el que se reforman, adicionan y derogan diversas disposiciones de los artículos 3º, 31 y 73 de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, en materia educativa, 15/05/2019. Recuperado de: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5560457&fecha=15/05/2019&print=true

______ (DOF) (2019b). Decreto por el que se expide la Ley Reglamentaria del Artículo 3º de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, en materia de Mejora Continua de la Educación, 30/09/2019. Recuperado de: https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5573859&fecha=30/09/2019

Guardamagna, M., & Cueto, W. J. (2013). Políticas de estado en democracia: la relación estado/sociedad como ámbito de construcción de la política. Si Somos Americanos, 13(2), 59-80. Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/pdf/ssa/v13n2/art04.pdf

INEE (2018). Panorama Educativo de México. Indicadores del Sistema Educativo Nacional. 2018. Educación básica y media superior. México. Recuperado de: https://www.inee.edu.mx/wpcontent/uploads/2019/09/2018_EF_Son.pdf

Latapí, P. (2004). La política educativa del Estado mexicano desde 1992. Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 6, núm. 2. http://www.redie.uabc.mx/vol6no2/contenido-latapi.html (2 de noviembre de 2012).

Martínez, A., Bracho, T. y Martínez, C. (2007). Los consejos de participación social en la educación y el programa escuelas de calidad: ¿mecanismos sociales para la rendición de cuentas? México: CIESAS, Universidad Veracruzana.

Mendoza Shaw, F. A., Palomino Cano, R., Robles Encinas, J. E., & Ramírez Guardado, S. R. (2016). Correlación Entre Cultura Tributaria Y Educación Tributaria Universitaria: Caso Universidad Estatal De Sonora. Revista Global de Negocios, 4(1), 61-76. Recuperado de: http://www.theibfr2.com/RePEc/ibf/rgnego/rgn-v4n1-2016/RGN-V4N1-2016-5.pdf

OECD (2019b), PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do, PISA, OECD Publishing, Paris. Recuperado de: https://doi.org/10.1787/5f07c754-en

OECD (2019c), Skills Matter: Additional Results from the Survey of Adult Skills, OECD Skills Studies, OECD, Publishing, Paris. Recuperado de: https://doi.org/10.1787/1f029d8f-en.

Sánchez Parra, O. A. (2016). Entre la participación social y el déficit de ciudadanía: las representaciones sociales y la relevancia de la dimensión informal en el funcionamiento de los consejos escolares en Sonora. El Colegio de Sonora. México. Recuperado de: http://biblioteca.colson.edu.mx:8080/repositorio/xmlui/bitstream/handle/2012/44347/Entre%20la%20participaci%c3%b3n%20social%20y%20el%20d%c3%a9ficit%20de%20ciudadan%c3%ada.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Transparencia Sonora, (2020). Recuperado de: http://transparencia.esonora.gob.mx/Sonora/Transparencia/Poder+Ejecutivo/Secretar%C3%ADas/Secretar%C3%ADa+de+Educaci%C3%B3n+y+Cultura/Hist%C3%B3rico/Perfil+de+Puestos+y+Curriculum/

Vélez, H., Linares, M., Martínez, A., y Delgado, M. (2008). Reflexiones y propuestas desde las experiencias de una organización social. Participación Social en la Educación: del análisis a las propuestas. En Galicia, M. T. (Coord), 33-48. México: Observatorio Ciudadano de la Educación.

Vera-Noriega, J. Á., Luque-Agraz, D., & Bautista-Hernández, G. (2016). Infraestructura y calidad educativa entre los pueblos indígenas originarios sonorenses. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(17), 47-64. Recuperado de: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php MAGIS/article/view/15652

Zayas Pérez, F. (2010). La participación de padres y madres de familia en educación escolar. Universidad de Sonora.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020

Downloads

Download data is not yet available.